Jaaroverzicht 2019| Tweede halve finale.

2019 gaat zijn laatste dagen in en dan wordt er traditioneel teruggeblikt op het afgelopen jaar. Ook wij bij Eurosongland halen ons jaaroverzicht boven. Gisteren blikten we al eens terug op de eerste halve finale van het Eurovisiesongfestival 2019. Vandaag blikken we terug op de tweede halve finale.
Nederland op het Eurovisiesongfestival 2019.
In Nederland is de omroep AVROTROS verantwoordelijk voor het selecteren van de Nederlandse kandidaat voor het Eurovisiesongfestival. Sinds 2013 verloopt die selectie volledig achter gesloten deuren. Na enkele grote artiesten koos de selectiecommissie dit jaar voor de relatief onbekende Duncan Laurance (lees meer). De aankondiging dat hij het land zal vertegenwoordigen gebeurde op 21 januari. Het was echter wel wachten tot donderdag 7 maart eer het nummer Arcade werd uitgebracht (lees meer). Vanaf wanneer dat het nummer uitgebracht werd tijdens de talkshow De Wereld Draait Door werd Nederland bij de topfavorieten gerekend.
De tweede halve finale in Tel Aviv
Het Eurovisiesongfestival 2019 vond plaats in de Israëlische badstad Tel Aviv. Op maandag 28 januari werd er geloot welke landen er mochten deelnemen aan de tweede halve finale. Door de organisatoren van het festival werd beslist dat er in de eerste halve finale 17 landen zouden aantreden en in de tweede halve finale achttien landen. Naast de achttien landen beslisten ook Duitsland, Italië en het Verenigd Koninkrijk mee over de resultaten van de avond. De volledige show werd in goede banen geleidt door Bar Refaeli, Erez Tal, Assi Azar en Lucy Ayoub.
(Her)ontdek de kandidaten van de tweede halve finale: Albanië, Armenië, Azerbeidzjan, Denemarken, Ierland, Kroatië, Letland, Litouwen, Malta, Moldavië, Nederland, Noord-Macedonië, Noorwegen, Oostenrijk, Roemenië, Rusland, Zweden, Zwitserland
Resultaten tweede halve finale
De tweede halve finale werd aanzien als de sterkste halve finale van de twee. Topfavorieten Nederland, Rusland, Zweden en Zwitserland namen deel aan deze halve finale. Er werd ook veel verwacht van de inzending van Noorwegen en Malta. Alle topfavorieten haalden de finale. Maar de grote verassing was natuurlijk Tamara Todevska uit Noord-Macedonië. Zij behoorde totaal niet tot de topfavorieten maar kon toch een mooie tweede plaats met haar nummer Proud behalen. Nederland won deze halve finale en Zweden vervolledigde de top drie.
Tussen plaats 9 en plaats 11 waren er maar drie punten verschil. Albanië en Denemarken trokken aan het langste eind en mochten ten koste van Litouwen doorstoten naar de finale.
De volledige resultaten:
01. 25px-EuroPa%C3%ADses_Bajos.svg Nederland Duncan Laurence – Arcade (280)
02. 25px-EuroMacedonia_del_Norte.svg Noord-Macedonië Tamara Todevska – Proud (239)
03. .com/proxy/ Zweden John Lundvik – Too Late For Love (238)
04. 25px-EuroSuiza.svg Zwitserland Luca Hänni – She Got Me (232)
05. .com/proxy/ Azerbeidzjan Chingiz Mustafayev – Truth (224)
06. 25px-EuroRusia.svg Rusland Sergey Lazarev – Scream (217)
07. .com/proxy/ Noorwegen KEiiNO – Spirit in the Sky (210)
08. 25px-EuroMalta.svg Malta Michela Pace – Chameleon (157)
09. 25px-EuroAlbania.svg Albanië Jonida Maliqi – Ktheju tokës (96)
10. 25px-EuroDinamarca.svg Denemarken Leonora – Love Is Forever (94)
11. 25px-EuroLithuania.svg Litouwen Jurijus – Run with the Lions (93)