Jaaroverzicht 2018: Junior Eurovisiesongfestival.

Deze week blikken wij bij Eurosongland terug op het afgelopen jaar. Gisteren blikten we al eens terug op de finale van Eurovision Young Musicians. Vandaag blikken we terug op het Junior Eurovisiesongfestival in Wit-Rusland.
Voor het zestiende jaar op rij organiseerde de EBU de kinderversie van het Eurovisiesongfestival, het Junior Eurovisiesongfestival. Eind vorig jaar maakte de EBU al bekend dat de Wit-Russische omroep BTRC de organisatie van de wedstrijd op zich zou nemen. Het was de tweede keer in de geschiedenis dat Wit-Rusland het festival mag organiseren.
Aan deze zestiende editie namen er twintig landen deel, wat een record betekende voor de wedstrijd. Kazachstan en Wales debuteerden in Minsk terwijl de omroepen uit Azerbeidzjan, Frankrijk en Israël besloten om terug deel te nemen. Slechter nieuws kwam er uit Cyprus. De Cypriotische omroep CyBc wil zich voluit concentreren op het Eurovisiesongfestival en besloot daarom om geen kandidaat af te vaardigen naar het festival.
Op 27 oktober maakte de organisatie achter het Junior Eurovisiesongfestival bekend dat drie presentatoren de presentatie op zich zouden nemen. Eugene Perlin, Helena Meraai & Zena, Helena is voornamelijk bekend door haar deelname aan het Junior Eurovisiesongfestival in 2017.
Vanaf dinsdag 20 november werden er in de Minsk Arena de eerste repetities gehouden voor de finale op zondag 25 november.
De resultaten
01.  Polen Roksana Wegiel – Anyone I want to be (215 pt)
02.  Frankrijk Angelina – Jamais sans toi (203 pt)
03.  Australië Jael Wena – Champion (201 pt)
04.  Oekraïne Darina Krasnovetska – Say Love (182 pt)
05.  Malta Ela Mangion – Marchin’ On (181 pt)
06.  Kazachstan Daneliya Tuleshova – Özinge sen (171 pt)
07.  Italië Melissa & Marco – What Is Love (151 pt)
08.  Georgië Tamar Edilashvili – Your Voice (144 pt)
09.  Armenië L.E.V.O.N. – L.E.V.O.N. (125 pt)
10.  Rusland Anna Filipchuk – Nepobedimy (Invincible) (122 pt)
11.  Wit-Rusland Daniel Yastremsky – Time (114 pt)
12.  Macedonië Marija Spasovska – Doma (99 pt)
13.  Nederland Max & Anne – Samen (91 pt)
14.  Israël Noam Dadon – Children Like These (81 pt)
15.  Ierland Taylor Hynes – I.O.U. (48 pt)
16.  Azerbeidzjan Fidan Hüseynova – I Wanna Be Like You (47 pt)
17.  Albanië Efi Gjika – Barby (44 pt)
18.  Portugal Rita Laranjeira – Gosto de Tudo (Já Não Gosto de Nada) (42 pt)
19.  Servië Bojana Radovanović – Svet (30 pt)
20.  Wales Manw – Berta (29 pt)
Het was de eerste keer in de geschiedenis dat Polen het Junior Eurovisiesongfestival wist te winnen. Ondertussen heeft de nationale omroep TVP ook bekend gemaakt dat zij zich zullen ontfermen over de organisatie voor het komende Junior Eurovisiesongfestival in 2019. Debutanten Kazachstan behaalde een zesde plaats en was hiermee niet blij. Volgens hun delegatieleider had de delegatie gehoopt op minstens een plaats in de top drie.

Morgen blikken we terug op de eerste halve finale van het Eurovisiesongfestival.