Jaaroverzicht 2016: Eerste halve finale.

Na de overwinning van Måns Zelmerlöw in Wenen in 2015 met het nummer Heroes trok het Songfestival voor de tweede maal in drie jaar tijd naar Zweden. Ditmaal was hoofdstad Stockholm de gaststad nadat Malmö het festival mocht organiseren in 2013. Het was een festival met een puntentelling die voor de eerste maal sinds de jaren zeventig (licht) gewijzigd werd (meer daarover in de aflevering over de finale) en er was een verrassende winnaar.

De show
Flitsende beelden van Måns Zelmerlöw en de Stockholm Globe Arena die steeds dichter kwam, zo begon de eerste halve finale van het Euroviesongfestival 2016 uit Zweden. Daarna mocht hunk Måns zijn Heroes opnieuw brengen, vergezeld door een kinderkoor. Hij zelf praatte trouwens met comédienne Petra Mede het hele gebeuren aan elkaar.
Met beelden van o.a. Toscaans landschap, Mont-Saint-Michel en de Eiffeltoren in Frankrijk, het Operagebouw in Sydney, de Griekse kust werden we allemaal uitgenodigd om samen met de pluisjes van de paardenbloem samen te komen in de Globe Arena. Het thema was dan ook niet voor niets ‘Come together’. Na de verwelkoming van het presentatorsduo begonnen we met de optredens van de achttien deelnemende landen.
Na het stemmen en de intervalacts werden die tien gekwalificeerde afgeroepen en was de uitzending voor de dinsdag afgelopen.

Deelnemers
Finland (Sandhja) mocht de spits afbijten, als laatste was Ira Losco uit Malta aan de beurt. Als zesde land kwam de Nederlandse Douwe Bob aan de beurt. Deze avond was het uitkijken naar topfavoriet Sergey Lazarev uit Rusland, de vuurtoren Nina Kraljić uit Kroatië en het disconummer van San Marino, gebracht door de Turkse Serhat.
We hadden ook verschillende oud-deelnemers. Voor Malta was de zwangere Ira Losco (2002) afgereisd, voor IJsland zagen we Greta Salóme (2012) opnieuw en de Bosnische Deen (2004) bracht enkele vrienden mee voor zijn nummer Ljubav je.

De resultaten
Er waren enkele verrassingen. Voor de eerste maal sinds de invoering van de halve finales zouden we op zaterdag geen Griekenland zien. Tsjechië daarentegen was met Gabriela Gunčíková voor de eerste maal wel gekwalificeerd voor de finale. Andere verrassende uitschakelingen waren deze van Estland en IJsland.
De volledige lijst van landen die doorgestoten waren: Hongarije, Kroatië, Nederland, Armenië, Rusland, Tsjechië, Cyprus, Oostenrijk, Azerbeidzjan en Malta.
De afvallers: Finland, Griekenland, Moldavië, San Marino, Estland, Montenegro, IJsland en Bosnië en Herzegovina.

Intervalacts
Tussen de optredens van Kroatië en Nederland was er op sommige televisiezenders reclame, op andere zenders werd er een opgenomen stukje getoond waarin Petra en Måns als taxichauffeurs Eurovisiefans afhaalden van de luchthaven. We zagen ook even Verka Verduchka voorbijkomen.
Tijdens het stemmen werd een eerste deel getoond van de documentaire ‘The Nerd Nation”. Hierin werd uitgelegd hoe het komt dat de Zweedse natie zo gek is van het Euroviesongfestival.

De werkelijke intervalact tijdens het tellen van de stemmen heette ‘The Grey People’, een dans- en muziekvoorstelling in het kader van de vluchtelingenproblematiek. Daarna werden nog snel drie van de zes geplaatste artiesten voorgesteld met een stukje van hun optreden. We zagen een clip van Barie van Spanje, Amir van Frankrijk en Frans van gastland Zweden.