Jaaroverzicht 2016: Finale Eurovisiesongfestival.

Na de spannende halve finales op dinsdag en donderdag, was het op zaterdag 14 mei 2016 tijd voor de grote finale van het Eurovisiesongfestival vanuit Stockholm. Er streden nog 26 kandidaten van de 42 deelnemende landen voor de eindoverwinning. Bij de 42 landen zagen we voor de tweede maal Australië, en Bosnië-Herzegovina, Bulgarije, Kroatië en Oekraïne keerden terug. Helaas werd Roemenië door schulden bij de EBU gediskwalificeerd. Portugal haakte af wegens financiële problemen.

De show
Na het Te Deum van Charpentier werden we meteen in de Globen in Stockholm gebracht. De beelden wisselden af tussen het feestende en dansende publiek en back-stagebeelden van de kandidaten. Daarna was er een defilé van speciale modecreaties en tussen elk model werden ook alle deelnemende landen en hun kandidaten afgeroepen, dit alles op muziek van o.a. Swedish House Mafia en Avicii. Na de intro van Petra en Måns, was het tijd voor de liedjes. Ongeveer in het midden, tussen de liedjes van Polen en Australië, werden we meegenomen naar de Tele 2-Arena, waar de show op groot scherm werd getoond met live-publiek. We werden daar ook begroet door Carola en Loreen die hun favoriete Songfestivalliedje verklapten.
Na alle deelnemers, recaps en intervalacts kwam het spannendste van de show, namelijk de puntentelling met de ontknoping. De uitzending eindigde met de reprise van het winnende nummer.

Deelnemers
Natuurlijk zagen we de twee maal tien landen die de halve finales overleefden, maar daarnaast konden we ook genieten van de zes rechtstreeks geplaatste finalisten. Deze waren Jamie-Lee uit Duitsland, Amir uit Frankrijk, Francesca Michielin uit Italië, Barei uit Spanje, Joe & Jake uit het Verenigd Koninkrijk en Frans uit gastland Zweden.
De favorieten voor de avond waren Sergey Lazarev uit Rusland, Dami Im uit Australië en Amir uit Frankrijk. Daarnaast zagen de fans ook graag Zoë uit Oostenrijk of Barei uit Spanje wel met de overwinning aan de haal gaan. Maar de winnaar was Jamala uit Oekraïne met het nummer 1944 over de deportatie van de Tataren uit de Krim door de Sovjet-Unie, een verhaal dat Jamala’s grootmoeder zelf beleefd heeft. Het was dus ook wat politiek getint, als je denkt aan de huidige problematiek tussen Rusland en Oekraïne over de Krim.

De resultaten
Voor we aan de resultaten zelf komen, moet er wat uitleg gegeven worden bij de nieuwe puntentelling. Op zich veranderde er niets aan het stemmen. Vakjury’s mochten stemmen per land en uit vanuit elk land kon er via televoting gestemd worden. Maar het was de puntentelling zelf die veranderde. Eerst mocht de spokesperson van elk land de punten van de nationale vakjury bekendmaken. Daarna werden alle punten van de televoting (die reeds waren samengesteld) gegeven. Eerst kreeg het land met de minste punten van de televoting zijn punten en zo werd verder gegaan totdat de favoriet van het televisiekijkend (en stemmend) publiek zijn punten kreeg.
Na de punten van de vakjury’s stond Australië (Dami Im) aan de leiding met 320 punten, gevolgd door de Oekraïense Jamala (211 punten) en de Franse Amir (148 punten). De top vijf werd afgesloten door Malta (Ira Losco) en topfavoriet Rusland (Sergey Lazarev). België kwam op een zesde plaats en de Nederlandse Douwe Bob viel toen net uit de top tien (plaats 11). Duitsland was hekkensluiter met 1 punt, net voorgegaan door Polen en Oostenrijk.
Met de punten van het publiek zagen we enkele opmerkelijke dingen. Helaas kreeg Gabriela Gunčíková uit Tsjechië geen enkel punt waardoor ze uiteindelijk op de voorlaatste plaats belandde. De grootste verschillen vinden we bij Nederland, Malta en Israël. Deze landen scoorden goed bij de jury, maar niet goed bij het publiek. Het omgekeerde zagen we bij Polen. Van de jury’s kreeg Michał Szpak slechts 7 punten, van het publiek 222 waardoor hij van een voorlaatste plaats naar een achtste plaats sprong. België zakte na de televoting naar een tiende plaats, Douwe Bob bleef op 11 hangen.
Door de stemmen van het publiek werd ook de top vijf door elkaar geschud:
Oekraïne met in totaal 211 + 323 = 534 punten.
Australië met in totaal 320 + 191 = 511 punten
Rusland met in totaal 130 + 361 = 491 punten
Bulgarije met in totaal 127 + 180 = 307 punten
Zweden met in totaal 122 + 139 = 261 punten
Het volledige scorebord kan je hier terugvinden.

Intervalacts
Tussen de twee recaps zagen we een overzicht van de geschiedenis van de Zweedse muziek, wereldberoemd in Europa. Voor de tweede herhaling van de deelnemende nummers kregen we een optreden te zien van wereldster Justin Timberlake met de nummers Rock your body en Can’t stop this feeling.
Na de tweede recap kwam de Maltese Destiny (winnares van het Junior Eurovisiesongfestival in 2015) even haar gezicht tonen. Daarna was het tijd voor een nummer gezongen door Petra en Måns. Ze zongen Love love peace peace over het perfecte Eurovisienummer en -act. Ook Lordi, Alexander Rybak en Loreen passeerden op het podium, net als de kostuums van winnaar Dima Bilan uit 2008 en Charlotte Perrelli (toen nog Nilsson) uit 1999. Er werden veel toespelingen gemaakt naar vroegere winnaars of niet-winnaars zoals de hoorns van Ruslana, het hamsterwiel van Mariya Yaremchuk, de ijspiste van Dima Bilan, de bomma’s uit Rusland, de bomma met de trommel uit Moldavië, de Poolse wulpse dames uit 2014…
Net voor we aan de puntentelling begonnen, gaf ook Lynda Woodruff (aka Sarah Dawn Finer) acte de présence.
Eindelijk zagen we ook de ontknoping van de documentaire ‘The Nerd Nation’ en dan was het stemmen afgelopen. Voor we aan de puntentelling begonnen, mocht ook oud-winnaar Måns zijn nieuwe single ‘Fire in the rain’ brengen en natuurlijk ook een stukje uit zijn ‘Heroes’