Jaaroverzicht 2018: Tweede halve finale.

Deze volledige week blikken we terug op het afgelopen jaar. Na een terugblik op Eurovision Young Musicians, Junior Eurovisiesongfestival en de eerste halve finale van het Eurovisiesongfestival blikken we vanaf vandaag terug op de tweede halve finale.
Op het Eurovisiesongfestival in Kiev kon de Portugees Salvador Sobral het Eurovisiesongfestival winnen en zo verhuisde het festival in 2018 naar het zonnige Lissabon. 43 Landen tekenden present op dit jaarlijkse feestje. Het aantal deelnemende landen is een evenaring van het record in 2008 en 2011. Rusland keerde na één jaartje afwezigheid terug naar het festival en geen enkel ander land trok zich terug van de wedstrijd.
Op maandag 29 januari werd de indeling van de halve finales bekend gemaakt. Aanvankelijk werd er geopperd dat de tweede halve finale de sterkste van de twee was door de aanwezigheid van toplanden zoals Roemenië, Rusland, Noorwegen en Zweden. Toch draaide het totaal anders uit en werd deze halve finale gezien als een van de zwakste ooit.
Tussen de kandidaten zagen we wel twee bekenden staan. Alexander Rybak mocht het nog eens proberen voor Noorwegen en ook Waylon waagde zijn kans voor Nederland. Beide heren haalden de finale. De Russische Joelia Samojlova mocht van de Russische omroep eindelijk deelnemen aan het festival maar zij haalde de finale niet.
De resultaten
01. Norvegia Noorwegen Alexander Rybak – That’s How You Write a Song (266)
02. Suedia Zweden Benjamin Ingrosso – Dance You Off (254)
03. Republica Moldova Moldavië DoReDos – My Lucky Day (235)
04. Australia Australië Jessica Mauboy – We Got Love (212)
05. Danemarca Denemarken Rasmussen – Higher Ground (204)
06. Ucraina Oekraïne Mélovin – Under the Ladder (179)
07. Țările de Jos Nederland Waylon – Outlaw in ‘Em (174)
08. Slovenia Slovenië Lea Sirk – Hvala, ne! (132)
09. Serbia Servië Sanja Ilić & Balkanika – Nova deca (117)
10. Ungaria Hongarije  AWS – Viszlát nyár (111)
11. România Roemenië The Humans – Goodbye (107)
12. Letonia Letland Laura Rizzotto – Funny Girl (106)
13. Malta Malta Christabelle – Taboo (101)
14. Polonia Polen Gromee feat. Lukas Meijer – Light Me Up (81)
15. Rusia Rusland Julia Samoylova – I Won’t Break (65)
16. Muntenegru Montenegro Vanja Radovanović – Inje (40)
17. San Marino San Marino Jessika feat. Jenifer Brening – Who We Are (28)
18. Georgia Georgië Iriao – For You (24)
De tweede halve finale werd gewonnen door Alexander Rybak uit Noorwegen gevolgd door Zweden en Moldavië. Waylon uit Nederland kon een zevende plaats veroveren. Slechter nieuws was er voor de delegaties uit Roemenië en Rusland. Zij haalden de finale van het Eurovisiesongfestival voor het eerst in hun geschiedenis niet.

Morgen blikken we terug op de grote finale van het Eurovisiesongfestival.